">

Wizyty domowe lekarza pediatry (Lublin i okolice), teleporady (cała Polska). Blog o zdrowiu

dr n.med. Marzena Kostuch

Tel. +48 505 129 655

Poznaj roślinne źródła wapnia                                                                                                                            

© 2017 created with webwavecms.com

 

Biodostępność wapnia z różnych produktów

 

 

Wapń jest pierwiastkiem zaangażowanym w wiele funkji życiowych. Bierze udział w budowie układu kostnego, skurczach mięśni i przewodzeniu impulsów nerwowych przez układ nerwowy. Stanowi 1,9% całkowitej masy człowieka. Około 99% wapnia znajduje się w kościach, pozostała część wapnia występuje w płunach ustrojowych. Wapń w diecie pochodzi z nabiału oraz z roślin, w tym warzyw i zbóż. Przyswajanie wapnia z diety jest różne i waha się  od <10% do >50% wapnia z żywności. Najbogatszym źródłem wapnia o dobrej przyswajalności są oczywiście produkty mleczne. Również wiele roślin stanowi bogate źródło wapnia, jednak jego przyswajalność w roślinach jest mniejsza niż dostępność wapnia z produktów nabiałowych. Większość wapnia w roślinach dostaje się do liści. Liście stanowią więc bogate źródło wapnia. Jednak jego przyswajalność często jest znikoma. Przykładem takim jest jarmuż i szpinak, które choć zawierają dużo wapnia, to jednak ze względu na dużą zawartość szczawianów i fitynianów, wapń w tych roślinach cechuje się słbą przyswajalnością. 

 

Zapotrzebowanie na wapń zależy od wieku. Wg WHO dobowe zapotrzebowanie na wapń niemowląt w wieku 0-12 mż wynosi 240-300 mg, dzieci od 1-10 lat 440 mg, dzieci w wieku 11-18 lat 1040 mg.WHO podaje, ze dobowe zapotrzebowanie na wapń osób dorosłych to 840 mg, kobiet w ciąży 940 mg a kobiet karmiących piersią 1040mg. 

 

Czynniki ułatwiające wchłaniania wapnia to:

  • witamina D3
  • optymalne steżenie kwasu solnego w żołądku
  • laktoza
  • zawartość w diecie fosforu w optymalnej proporcji z wapniem

Czynniki utrudniajace wchłanianie wapnia z diety:

  • niedobór lub brak kwasu soolnego w żołądku
  • zmniejszenie wchłaniania wraz ze starzeniem się orrganizmu
  • niedobór witaminy D3
  • dieta bogat w błonnik
  • obecność szczawianów i fosforanów w dieie oraz 
  • wysokie spożycie białka. 

 

 

 

 

 

Źródło

1. World Health Organization . Vitamin and Mineral Requirements in Human Nutrition. 2nd ed. WHO; Geneva, Switzerland: 2004



Potrzebujesz wizyty domowej, porady laktacyjnej lub teleporady - zapraszam do zapoznania się z moją ofertą i do kontaktu

 

Więcej interesujących porad i informacji o zdrowiu znajdziesz na stronie Spis treści bloga



 

Poznaj roślinne źródła wapnia


20 października 2022