">

Wizyty domowe lekarza pediatry (Lublin i okolice), teleporady (cała Polska). Blog o zdrowiu

dr n.med. Marzena Kostuch

Tel. +48 505 129 655

Dlaczego powinniśmy często jeść pomidory i przetwory z pomidorów                                                                                                                            

© 2017 created with webwavecms.com

Dlaczego warto jeść pomidory

 

Szacuje się, że około 50% przypadków raka i 35% zgonów z powodu raka w Stanach Zjednoczonych ma związek z nieprawidłową dietą.  Badania epidemiologiczne wskazują, że dieta bogata w owoce i warzywa jest  związana ze zmniejszonym ryzykiem chorób przewlekłych, takich jak choroby układu krążenia i nowotwory. Dlaczego zatem warto włączyć do swojej diety pomidory. Odpowiedz n to pytanie brzmi - bo są bogatym źródłem likopenu

Likopen jest pigmentem roślinnym należącym do grupy karotenoidów, który powoduje  czerwone zabarwienie  pomidorów i arbuza oraz  różowe grejpfruta. Likopen występuje też w papai i gujawie.  Przetwory pomidorowe są głównym źródłem likopenu w diecie Europejczyków.

Liczne badania wykazują, że likopen z przetworzonych termicznie produktów pomidorowych jest bardziej biodostępny niż likopen ze świeżych pomidorów. Likopen jest stabilny w czasie procesów przetwarzania. Na biodostępność likopenu duży wpływ ma również skład diety. Mając na uwadze, że likopen jest związkiem rozpuszczalnym w tłuszczach, spożywanie go z tłuszczem zwiększa jego biodostępność.

 

Korzyści ze spożycia likopenu

 

Nowotwory

 

Najlepiej poznano zależność pomiędzy spożyciem likopenu a zmniejszonym ryzykiem zachorowania na raka prostaty. Badania epidemiologiczne sugerują również, że spożywanie żywności zawierającej likopen może zmniejszać ryzyko raka piersi oraz rak płuc. W badaniach klinicznych wykazano również korzystny wpływ spożycia likopenu na biomarkery raka jelita grubego. Inne dowody sugerują, że zwiększone stężenia likopenu w surowicy były związane ze zmniejszonym ryzykiem raka trzustki, jajnika  i żołądka.

 

Choroby układu krążenia

 

Choroby układu krążenia są jedną z głównych przyczyn zgonów na świecie. Przeprowadzono wiele badań dotyczących związku między likopenem a ryzykiem powikłań sercowo-naczyniowych i chociaż niektóre wyniki są niespójne, ogólne spożycie likopenu w diecie i wysokie stężenie likopenu w surowicy znacznie zmniejszyło ryzyko poważnych incydentów sercowo-naczyniowych. Likopen poprawia funkcję śródbłonka, zmniejsza stres oksydacyjny, obniża stężenie cholesterolu, działa przeciwzapalnie  i przeciwpłytkowo. Likopen działa kardioprotekcyjnie (zmniejsza uszkodzenie mięśnia sercowego w czasie niedotlenienia i zawału mięśnia sercowego), tym samym suplementacja likopenem jest korzystna dla wczesnego i późnego rokowania w zawale mięśnia sercowego.

 

Inne schorzenia

 

W jednym z badań pacjenci leczeni likopenem wykazywali statystycznie istotne zmniejszenie zapalenia dziąseł i krwawienia z dziąseł. Niskie stężenie likopenu w surowicy jest również związane ze zwiększonym ryzykiem zaburzeń psychicznych. Osoby podejmujące próby samobójcze miały niższe stężenia witamin przeciwutleniających i karotenoidów ( w tym likopenu)  w surowicy niż osoby, które takich prób nie podejmowały. Badania sugerują również, że likopen może mieć pozytywny wpływ na przebieg astmy. Inne badania wykazały, że spożycie likopenu zmniejsza ryzyko wewnątrzmacicznego zahamowania wzrasta płodu.

 

Podsumowanie

Pomidory to zdrowe uzupełnienie naszej codziennej diety. Jedzmy ich jak najwięcej. Szczególnie bogate w likopen są przetworzone termicznie produkty z pomidorów, w których likopen ma znacznie lepszą biodostępność. 

 

Przeczytaj też Olej olejowi nierówny - który wybrać do spożycia by służył naszemu zdrowiu

 

Źródło



Potrzebujesz wizyty domowej, porady laktacyjnej lub teleporady - zapraszam do zapoznania się z moją ofertą i kontaktu

 

Więcej interesujących porad i informacji o zdrowiu znajdziesz na stronie Spis treści bloga



 

Dlaczego powinniśmy często jeść pomidory i przetwory z pomidorów

29 września 2022